Hemafolder trekt niet meer, maar betere klanten

Door: Adforesult nr. 5

Consumenten houden van de Hema en haar folders.

De keten moet echter wel blijven vechten voor deze liefde. Het is aan de afdeling corporate identity & communicatie om ervoor te zorgen dat consumenten enthousiast blijven, onder andere door een eigenzinnige folderaanpak. Barbera Wolfensberger is als hoofd van deze afdeling verantwoordelijk voor de folder. Om onderscheidend te blijven moet de folder niet te gretig overkomen, maar uitstralen dat er nagedacht is over de behoeftes van de klant. De cover moet sfeer uitstralen en toont nooit een product. Samen met de bureaus Doom & Dickson, Koeweiden Postma en Jump wordt de tweewekelijkse folder gemaakt. Het effect op de traffic vindt Wolfensberger niet groot. Wel doet het iets met de kwaliteit van de traffic: iemand die doelbewust binnenloopt koopt eerder een product. De omzet is eerder gebaat bij gunstig weer en het horeca-aanbod, aldus Wolfensberger. Netwerk VSP verspreidt de folders rondom de vierhonderd vestigingen. In armere wijken worden ook minifolders verspreid om goed te kunnen concurreren. De website is als verkoopkanaal net zo succesvol als de vestiging in Rotterdam Centrum. Bij internetverkoop valt op dat 70% van de kopers evengoed het product in de winkel ophaalt. Consumenten lijken de site wel als een soort reserveringssysteem te beschouwen, aldus Wolfensberger.