Consument krijgt te veel brievenbusreclame

Door: Adforesult nr. 6

De consument vindt dat ze te veel reclamefolders in de brievenbus krijgt. Dat blijkt uit een onderzoek van Bureau Consumenten Onderzoek BCO. BCO ondervroeg in opdracht van De Telegraaf 489 consumenten over brievenbusreclame. Wekelijks krijgen consumenten 36 folders in de brievenbus. Dat vinden consumenten te veel. Bovendien vindt 80% van de consumenten dit zonde van het milieu. 50% van de consumenten wil dan ook overheidsmaatregelen om een overkill aan folders tegen te gaan. 50% van de ondervraagden zegt de folders ook niet te lezen. Vooral de folders van keukenbedrijven (84%), meubelzaken (70%) en telecombedrijven (77%) verdwijnen ongelezen in de papierbak. Toch is de folder een goed marketingmiddel voor bedrijven. Een folder wordt door de consument wel gebruikt om zich te oriënteren en uiteindelijk over te gaan tot aankopen op de winkelvloer. Verder worden niet alle folders zo slecht gewaardeerd als die van keuken- en meubelzaken of telefoonbedrijven. De folders van Albert Heijn, Kruidvat en Karwei worden bijvoorbeeld wel graag gelezen. Uit een onderzoek van MSI-ACI in opdracht van Adformatie blijkt ook dat mensen de papieren folder niet graag zouden willen missen. 68% zegt de papieren folder te missen als er alleen online folders verkrijgbaar zouden zijn.