Bouwmarkten realiseren 5% van omzet via branchevreemde artikelen

Door: Mix nr. 6

Uit onderzoek van GfK blijkt dat bouwmarkten 5% van hun gezamenlijke omzet realiseren via branchevreemde artikelen. Deze 5%, oftewel 156 miljoen euro, kan niet worden geschaard in een van de 18 hoofdgroepen binnen de GfK-rapportage. Patrick Langley, verbonden aan GfK Marketing Services, verklaart dat bouwmarkten deze actieartikelen inzetten om de winkelformule te ontwikkelen. De artikelen trekken consumenten aan die zelden een bouwmarkt bezoeken. Hij vindt de discussie over branchevreemde artikelen in de bouwmarkt arbitrair en gekunsteld. Als de bouwmarkt bijvoorbeeld geen wasmachine mag verkopen, dan moet het slagers ook verboden worden om pizza`s aan te bieden. Volgens Langley is de invloed van branchevreemde artikelen in bouwmarkten op de normale detailhandel verwaarloosbaar. Het betreft artikelen die in normale winkels niet eenvoudig verkocht kunnen worden, bijvoorbeeld door de omvang of doordat ze niet passen bij de positionering van een winkelformule. Een elektrospeciaalzaak, die kwaliteit en service hanteert als kernwaarden, zal bijvoorbeeld geen koffiezetapparaat neerzetten van tien euro. Bovendien is het maar de vraag of een artikel wel of niet branchevreemd is. Langley vindt het prima als een wasmachine wordt beschouwd als onderdeel van de groep keuken of badkamer.