Sterke uitbreiding van huismerk DA

Door: elsevierretail.nl

Drogisterijketen DA gaat haar huismerklijn sterk uitbreiden. Daarnaast gaat de retailer werken aan het slechte prijsimago dat de formule heeft bij grote groepen Nederlandse consumenten. Dat zeggen directeur Bert Bargboer en commercieel directeur Annemieke Rijke in drogisterijvakblad De Nieuwe Drogist. Rijke: ‘We zijn onder andere bezig met een sterke uitbreiding van het huismerk. Want met een goed huismerk druk je je stempel. Het is een klantenbinder en versterkt ons merk.’ Op het gebied van huismerken heeft DA een achterstand op sommige concurrenten. Bovendien raakte DA recentelijk na vele jaren de status als beste drogisterijketen kwijt aan Ahold-dochter Etos. Het matige prijsimago van DA speelde daarbij een rol. ‘Onderzoeken hebben uitgewezen dat het gemiddelde prijsniveau van DA te hoog is. Ook al is DA een toegevoegde waarde formule waarbij prijs geen speerpunt is; ons prijsniveau moet wel marktconform zijn’, aldus Rijke. Een nieuwe prijsaanpak moet soelaas bieden. DA bevond zich de afgelopen jaren in de hoek waar de klappen vielen, hetgeen bijna leidde tot het omvallen van de moederorganisatie. Een overname door investeerders wendde dit scenario af. De afgelopen jaren is het winkelbestand met honderdzestig winkels afgenomen tot vierhonderd vestigingen. Volgens Bargboer wacht de DA-organisatie nu voor het eerst in jaren weer groei. Er zouden inmiddels al vijftien contracten voor nieuwe winkels zijn afgesloten.