Funshopper zoekt vooral gezelligheid

Door: TuinZaken augustus nr. 8

De moderne funshopper is vrouw en gaat vooral winkelen voor de gezelligheid, zo blijkt uit de studie De Nederlandse Funshopper, die marktonderzoeker Gfk hield onder 1.840 representatieve Nederlanders. De shopper is ook uit op ontspanning en plezier. Verder blijkt dat 75% van alle Nederlanders van 12 jaar en ouder vorig jaar wel eens heeft gefunshopt. Funshoppen wint ook aan populariteit, zo meent het Gfk, want volgens de marktonderzoeker doet de Nederlander het beduidend vaker dan in 2005. Voor velen is funshoppen een leuk dagje uit, een tijdverdrijf om verveling tegen te gaan. De grootste groep funshoppers bestaat uit jonge alleenstaanden tot 30 jaar, tweeverdieners zonder kinderen en gezinnen met kinderen en een laag inkomen (tot 1.700 euro). Qua locatie zijn stadskernen veruit het populairst (89%), gevolgd door winkelcentra, woonboulevards en andere inkoopcentra (23%). De ouderen shoppen liever doordeweeks en jonge funshoppers gaan kort winkelen (één tot twee uur), terwijl ouderen vaak langer dan vier uur op pad gaan. Tot slot blijkt dat hoe minder vaak iemand gaat funshoppen, des te hoger het bestede bedrag is.