Jonge consument zit vaker op internet dan voor tv

Door: emerce.nl 18-8-2008

Jonge Nederlandse consumenten brengen meer tijd door met surfen op het internet dan met het kijken van televisie. Dat blijkt uit onderzoek van Forrester Research. Gemiddeld zijn de Nederlandse 16- tot 34-jarigen 16 uur per week online. Het aandeel van deze groep dat online is, bedraagt 97%. Bij 35- tot 44 jarigen is dat 92%. Van de 65-plussers is minder dan 70% online. De gemiddelde Nederlandse webgebruiker is een mannelijke 40-plusser met een inkomen net boven het gemiddelde van de Nederlandse consument. De televisie blijft onder alle Nederlandse consumenten het meest populaire medium. Nederlanders van alle leeftijden brengen gemiddeld 12 uur per week door voor de televisie. Van de totale Nederlandse bevolking gebruikt 84% het internet voor persoonlijke of werkgerelateerde doeleinden. Daarmee behoort Nederland binnen Europa tot de landen met de meeste internetgebruikers. Alleen de Scandinavische landen kennen vergelijkbaar hoge percentages. Groot-Brittannië, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, België en Luxemburg halen gemiddelde percentages. De online percentages zijn het laagst in Griekenland, Ierland, Italië, Portugal en Spanje. De Nederlandse e-commercemarkt is leidend in de Benelux: dit jaar gaat er meer dan 3 miljard euro in om.