AKO wil groeien tot 150 vestigingen op high trafficlocaties

Door: Retailtrends nr. 9

Boekwinkelketen AKO wil in de komende jaren groeien tot 120 à 150 winkels. High trafficlocaties blijven daarbij het belangrijkste speerpunt, aldus directeur Roland van Geest. AKO heeft ook zijn logo en de winkeluitstraling in samenwerking met communicatiebureau Hansnel vernieuwd. AKO begon in 1878 als kioskonderneming, totdat in de jaren 1960 de kiosken moesten worden vervangen door winkels. AKO bleef zich wel vestigen op plaatsen waar veel mensen komen, zoals stations en luchthavens. Dit locatiebeleid is een belangrijk onderdeel van de strategie van AKO, aldus Van Geest. Op Schiphol Plaza heeft AKO weer een echte kiosk. Daar haalt men met 1,5 miljoen euro omzet per jaar de hoogste omzet per vierkante meter. In de afgelopen jaren heeft AKO alle stationswinkels en enkele stadswinkels van Bruna overgenomen. Die dragen overigens nog wel de naam Bruna. AKO onderscheidt zich van zijn concurrenten door de nadruk op high traffic, zegt Van Geest. AKO kan groeien van de huidige 101 tot zo`n 150 vestigingen. Voor nieuwe vestigingen richt men zich op veerboten, ziekenhuizen, zorgcentra en metrostations. Bij de vestiging op metrostations werkt AKO samen met andere high traffic spelers.