Groei Jumbo komt tot stilstand

Door: Distrifood Nieuwsblad nr. 36

Voor het eerst in jaren is de groei van supermarktketen Jumbo tot stilstand gekomen. Dit blijkt uit de analyse van Distrifood op basis van marktaandeelcijfers van IRI Nederland. Het marktaandeel van de formule is over het eerste halfjaar van 2008 stabiel ten opzichte van 2007. Albert Heijn wist wel verder te groeien en doorbrak de grens van 30% in marktaandeel. Het aandeel van Jumbo komt over de eerste 28 weken van 2008 uit op 4,8%. Eind 2007 bracht Jumbo dit aandeel ook naar buiten. Hoewel het marktaandeel van Jumbo niet groeit, is er wel een groei zichtbaar in de formule zelf. De autonome groei bedroeg 8%. Dat is echter niet veel meer dan de markt op dit moment doet. De geringe groei van Jumbo in 2008 tot nog toe is een gevolg van een geringe groei in het aantal nieuwe winkels. In 2006 en 2007 nam Jumbo diverse vestigingen van Konmar en Super de Boer over. Voor dit jaar staan nog minimaal drie openingen gepland en één sluiting. Volgens commercieel directeur Colette Cloosterman-Van Eerd maakt Jumbo zich geen zorgen met een omzetgroei van 21,6% op jaarbasis. Albert Heijn is met een marktaandeel van 30,5% de grootste speler in supermarktenland. Schuitema en Super de Boer zijn de grootste verliezers met een daling in aandeel van 14,6% naar 13,8 procentpunt (Schuitema) en 7,5% naar 6,8 procentpunt (SdB).