Lampenier zoekt groei via shop-in-shops model

Door: Meubel nr. 50

Franchiseformule Lampenier concentreert zich op expansie via het shop-in-shops model. Hans van den Berg, franchisemanager van Lampenier, wil de shop-in-shops realiseren in woonwinkels buiten de stadscentra. Volgens Van den Berg vullen woonwinkels en de verlichtingsformule elkaar op natuurlijke wijze aan. De zelfstandige winkels van Lampenier moeten zich blijven profileren in de stadskernen. Momenteel telt Lampenier zeven shop-in-shops. Lampenier is marktleider op het gebied van decoratieve verlichting in Nederland. De formule telt momenteel 60 winkels, waarvan er tien eigendom zijn van Lampenier. Binnen vijf jaar moeten er zo`n 20 zaken bijkomen, zowel stand-alone als shop-in-shop. Een aantal jaren terug stapte Lampenier over op het franchisemodel. Inkoopbeleid en reclamebeleid zijn nu centraal geregeld. De vestigingen zijn in verschillende opzichten gelijkgeschakeld. Zo zijn de winkels gelijk ingedeeld en is het logo bij nagenoeg alle vestigingen gelijk, evenals de kleur van de vloerbedekking. Een en ander moet de herkenning bij de consument versterken. Volgens Hans van den Berg ligt de naamsbekendheid van Lampenier op 73%.