Praxis profileert zich als low budget

Door: Fem Business nr. 38

Doe-het-zelfketen Praxis wil door middel van een restyling en de nieuwe slogan `Altijd laag` de strijd aangaan met de prijsvechters. Prijstransparantie staat nu bij Praxis voorop. Linda Keijzer, commercieel directeur van Praxis, spreekt van een unieke restyling in de detailhandel. De gevelopschriften en het interieur van alle 137 vestigingen zijn in twee weken tijd vernieuwd en onlangs is de campagne van start gegaan. Praxis ondervindt concurrentie van onder meer de Duitse prijsvechter Hornbach, dat in Nederland negen filialen heeft en dat aantal wil uitbreiden. Hornbach vindt dat men wordt tegengewerkt door Praxis en Gamma, de marktleider, die samen goed zijn voor 90% van de Nederlandse doe-het-zelfmarkt. Praxis heeft 30% van de markt in handen. Het motto luidt `Klus goedkoper met Altijd laag`. Praxis wil zich onderscheiden door alle producten in verschillende prijsklassen te bieden. Het assortiment is nauwelijks veranderd. Praxis hoopt beter over de prijzen te kunnen onderhandelen met leveranciers. Praxis is onderdeel van Maxeda, dat ook Formido, Brico en Brico Plan-It beheert. De doe-het-zelfdivisie van Maxeda boekt een jaaromzet van 1,4 miljard euro, de operationele Ebitda was in 2007 153 miljoen euro.