Klant laat keuze supermarkt afhangen van aanbiedingen en folder

Door: Distrifood Nieuwsblad nr. 41

De klant laat de keuze voor een supermarkt steeds vaker afhangen van de aanbiedingen of de folder. 27% van de ondervraagde consumenten zegt regelmatig een blokje om te fietsen om een scherpe aanbieding in huis te halen. Dat consumenten omrijden voor een aanbieding komt ook doordat men vindt dat supermarkten duurder zijn geworden. 79% van de ondervraagde consumenten zei begin september 2008 dat de supermarkt duurder is geworden. Voor 18% is dit een reden om minder te besteden aan de boodschappen. Volgens Nieck Goeree van Q&A is de 27% omrijders een buitengewoon hoog percentage. In andere retailsectoren ligt het aandeel omrijdende consumenten op ongeveer 6%. Dat de consument meer op de folders en aanbiedingen let ondervinden ook de ondervraagde supermarktorganisaties Schuitema, Super de Boer, Plus, Jumbo en Hoogvliet. Zij merken dat consumenten vaker bij andere supermarkten over de vloer komen. Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van marktonderzoeker GfK spelen promoties in slechte economische tijden altijd een belangrijke rol. Hij verwacht dat de folder alleen maar belangrijker zal worden met de aanhoudende negatieve berichtgeving.