‘Albert Heijn stoomt door naar veertig procent’

Door: distrifood.nl

Marktleider Albert Heijn zit binnen twee tot drie jaar op een marktaandeel van ongeveer veertig procent, zo voorspelt oud-Superunie-directeur Frans Fredrix. ‘De Pollemansen van deze wereld zullen nog wel overstappen. Maar ook dat is nog steeds niet ongezond.’ Volgens Fredrix is de groei van Albert Heijn te wijten aan de zwakte van de concurrenten. ‘De markt bepaalt. En het is aan de overigen om daarin hun pionnen zó neer te zetten dat ze kunnen overleven – de goeden zullen dat ook doen. De komende jaren zal er weer een aantal ketens worden samengevoegd. Er zijn gewoon te veel formules in het vrijwillig filiaalbedrijf. Plus, Coop, Super de Boer en C1000, van die groten blijven er twee over, omdat het in deze tijd een enorme klus is om een formulenaam in de lucht te houden. Het is een schifting van de sterken en de zwakken.’ Fredrix schrijft de mislukte toetredingspogingen van buitenlandse spelers op de Nederlandse markt op het conto van zijn voormalige werkgever Superunie. ‘De laatste tijd gaat de aandacht uit naar Colruyt. Maar Colruyt is gewoon vijf procent duurder in België, en daarom lukt het hier niet. Hier binnenkomen met een paar winkels, dat geloof ik niet. Het kan natuurlijk dat een investeerder een Nederlands bedrijf koopt, maar een buitenlandse formule gaat hier niet werken. Tesco of Kaufland, dat zie ik niet zitten. Ook Colruyt niet. Die breekt zijn nek, binnen een jaar.