Aldi en Lidl trekken meer klanten

Door: elsevierretail.nl

De afgelopen vier weken is de klantenkring van Aldi en Lidl met ruim 300.000 gegroeid. Dat bevestigt Joop Holla van GfK in het Financieele Dagblad. Volgens Holla zijn met name het gehavende vertrouwen van de klant in de economie en de verbetering van de service, het versimago en het aanbod in de winkels van de discounters de redenen voor het succes. Momenteel ligt het marktaandeel van Aldi en Lidl gezamenlijk iets boven de dertien procent, aldus de marktonderzoeker. Toch gaat het wat ver om de groei van Aldi en Lidl te koppelen aan de huidige kredietcrisis. Volgens Holla is er bij Aldi sinds maart van dit jaar al sprake van een groeispurt, toen de kredietcrisis de consument nog niet dagelijks bezighield. Terwijl de service aan de onderkant verbetert, blijft marktleider Albert Heijn aan de bovenkant werken aan haar prijsimago. Volgens Holla hebben onder meer C1000 en Super de Boer, formules in het midden van de markt, op dit moment het meest te verduren door het afbrokkelende vertrouwen van de consument.