Hema is het meest onmisbare merk

Door: Adformatie nr. 46

Van de Nederlanders vindt 81% het jammer als Hema het komende jaar van de markt zou verdwijnen, en daarmee is Hema het meest onmisbare merk. Dat blijkt uit onderzoek van het European Institute for Brand Management (EURIB)). De onderzoekers enquêteerden 1.049 consumenten. De onmisbaarheidsscore kwam bij Blokker uit op 77% en bij Kruidvat op 74%. De onderzoekers stellen vast dat de onmisbaarheidsscore steunt op drie factoren. Ten eerste moet een merk voor de consument gevoelsmatig een onderdeel vormen van de Nederlandse cultuur. Ten tweede moeten consumenten zelf interactief een rol in het merk kunnen spelen. Dat is het geval bij onder meer retailformules en internetsites. Ten derde moet de consument dagelijks of wekelijks met het merk worden geconfronteerd of er gebruik van maken. De onmisbaarheidsscore onder mannen verschilt van die bij vrouwen. Het NOS Journaal (77%), Calvé Pindakaas (67%), Gamma (67%), Philips (66%) en Unox (64%) scoren hoog onder mannen, maar komen niet voor in de top tien van vrouwen. Vooral retailmerken doen het goed bij vrouwen. Hema heeft bij dames een onmisbaarheidsfactor van 91% en scoort bij mannen van 69%. De NOS en tv-zender Nederland 2 scoren hoog in de sociale welstandsklasse A.