Nederlander op zoek naar kortingsbonnen

Door: RetailNews

De kredietcrisis beïnvloedt het zoekgedrag van de Nederlandse consument op internet. Zo krijgt zoekmachine Google momenteel veel vaker zoekopdrachten te verwerken met termen als ‘kortingsbonnen’, ‘brandstofprijzen’ en ‘spaarrentes vergelijken’. Dat blijkt uit de Google-tool Insight for Search, die het zoekgedrag van Nederlanders in kaart brengt. In de maanden oktober en november van dit jaar tikten internetters vijftig procent vaker de zoekterm ‘kortingsbon’ in dan dezelfde maanden in 2007. De zoekopdracht ‘kluis’ deed het tachtig procent beter, ‘beleggen’ steeg met 54 procent en ook ‘sparen’ pluste met tachtig procent. Volgens Google is de consument meer op zoek naar zekerheid. Zo werden de woorden ‘spaarrentes vergelijken’ het afgelopen jaar liefst negenhonderd procent vaker ingetikt dan vorig jaar. Ook het vergelijken van prijzen is populair, net als het vergelijken van zorgverzekeraars, laptops, energieprijzen en hypotheken.