Crisis treft voorzichtig de Sinterklaasinkopen

Door: nrc.next 18-11-2008

Voor de detailhandel en met name de speelgoedbranche is het laatste kwartaal normaliter het belangrijkste kwartaal van het jaar. In deze periode wordt een omzet behaald die bijna even hoog is als die in het eerste half jaar. Dit jaar zou de dreigende recessie echter wel eens roet in het eten kunnen gooien. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek blijkt dat het consumentenvertrouwen weer dalende is en dat de koopbereidheid afneemt. In een enquête van Q&A Research & Consultancy geeft 58% aan minder te besteden te hebben dan vorig jaar. Voor 85% zullen de Sinterklaasuitgaven er echter niet minder op zijn: zij zullen gemiddeld 107 euro uitgeven. Van de minima geeft 13% aan minder aan Sinterklaas te zullen uitgeven. 16% zal het feest zelfs helemaal overslaan. De speelgoedketens laten nog niks los over de cijfers. Jan Sinke, redacteur van het vakblad voor de speelgoedbranche Speelgoed + Hobby, merkt echter bij al zijn winkelbezoeken dat de uitgaven minder zijn. Winkeliers bestellen ook minder bij de groothandel. Aangezien de speelgoedhandel de meeste Sint-inkopen al in het voorjaar doet, zullen de problemen zich volgens Sinke pas volgend jaar echt gaan manifesteren. Dan hebben ook de hoge grondstofprijzen doorgewerkt in de prijzen.