Consument bezoekt discounter vaker

Door: RetailNews

De kredietcrisis leidt ertoe dat consumenten steeds vaker discountsupermarkten bezoeken. Dat blijkt uit cijfers van GfK. In het derde kwartaal van 2008 blijken alleen de discounters nog enige groei in het verkoopvolume te boeken, met een plus van 3,9 procent. Fullservice supermarkten leverden in diezelfde periode 1,9 procent in. Formules in het midden van de markt zagen het afzetvolume zelfs met zes procent afnemen. Ook qua omzetcijfers laten discounters een bovengemiddelde groei zien. De verkopen bij de discounters groeiden in het derde kwartaal met negen procent. Fullservice supermarkten laten een groei zien van 2,9 procent. Het middensegment, onder meer C1000, Vomar en Dekamarkt, levert zelfs een half procent in. “De omslag is opmerkelijk”, volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK. “Consumenten zijn onder invloed van de negatieve berichten ineens veel zuiniger geworden. Vooral het midden van de markt heeft het moeilijk. Dezelfde ontwikkeling zien we ook in andere Europese landen.”