Zondagomzet supermarkt in de lift

De Nederlander bezoekt de supermarkt steeds vaker op zondag. In 2006 werd er op zondag voor 125 miljoen gekocht in de supermarkt, in 2008 was dat al 225 miljoen euro. Dat meldt het Algemeen Dagblad. Volgens Albert Heijn werden op zondag tot voor kort met name zogenaamde `vergeten boodschappen` gekocht. Maar tegenwoordig is het voor veel mensen een gewone dag om boodschappen te doen. Er wordt voor de hele week ingeslagen. Inmiddels zijn 130 van de ongeveer 800 winkels van Albert Heijn op zondag geopend. Niet alleen in het centrum, zoals voorheen, maar ook steeds vaker aan de rand van de stad. In Utrecht bijvoorbeeld, zijn vijf grote vestigingen iedere zondag open. Ook C1000 signaleert dat boodschappen doen op zondag een trend is. Volgens marktonderzoeksbureau GfK profiteren met name supermarkten in de Randstad daarvan. Joop Holla van GfK stelt dat `de afhaalchinees hiervan de dupe is`. Ondanks de forse omzetstijging sinds 2006 wordt nog slechts 0,75 procent van de supermarktboodschappen op zondag gedaan. Bij jonge alleenstaanden ligt dat percentage met 2,2 procent wel hoger.