Supermarkten varen wel bij recessie

Amerikaanse supermarkten en de betrokken marketeers varen wel bij de recessie. Niet alleen is voedsel een basic commodity waar altijd vraag naar is, steeds meer mensen kiezen ervoor thuis te koken in plaats van een restaurant te bezoeken. Vooral de huismerken zijn meer in trek doordat ze kwaliteit bieden tegen een lage prijs.

De trend wordt mooi geïllustreerd aan de hand van de omzetcijfers van Amerikaanse supermarktketens. Zo bedroeg de omzet van Kroger Co. in 2007 70 miljard dollar, in het crisisjaar 2008 was dat gestegen naar 76 miljard dollar. Ook Safeway verhoogde de omzet: van 42,3 miljard naar 44,1 miljard dollar. Foodretailers lijken het goed aan te voelen dat de crisis een uitgelezen moment is om nieuwe klanten te trekken die, wanneer de economie weer aantrekt, een potentieel loyaal segment zijn. Een en ander resulteert in een agressievere in-store branding, nieuwe verpakkingen en nieuwe productformules, waarbij marketeers de nadruk leggen op waarde, variëteit, kwaliteit en innovatie.