Markt computer games groeit fors

De Nederlandse game-industrie heeft weinig last van de recessie. In 2008 nam de markt van videogames toe met 21,1% naar 585 miljoen euro. De verwachting is een stijging van 8% per jaar naar 859 miljoen euro in 2013. De verkoop van console games, wireless games en online games neemt fors toe, de verkoop van PC games blijft achter, zo blijkt uit de `Dutch Entertainment & Media Outlook 2009-2013` van PricewaterhouseCoopers (PwC). De bestedingen aan in-game advertenties zullen de komende jaren naar verwachting met bijna 16% per jaar stijgen. De game markt vertoont al drie jaar op rij een groei van meer dan een vijfde. Voor 2009 wordt uitgegaan van een toename van 9,6%, als gevolg van een bijna verzadigde consolemarkt. In 2011 trekt deze markt weer aan met de komst van een nieuwe generatie consoles.

In 2008 kwamen de drie belangrijkste fabrikanten, Sony, Nintendo en Microsoft, alle drie met nieuwe consoles en nam de markt met 29,5% toe naar 294 miljoen euro. De verwachte marktomvang voor 2013 komt op 421 miljoen euro. De verkochte consolegames stijgen van 17,4 miljoen stuks vorig jaar naar 11,3 miljoen in 2013. De gemiddelde prijs neemt iets toe van 36,30 euro naar 37,30 euro in deze periode.