Sinterklaas beknibbelt niet op uitgaven

Ondanks de crisis viert de Nederlander dit jaar als vanouds Sinterklaas en laat hij het geld weer rollen. Volgens de Raad Nederlandse Detailhandel vieren de consumenten zoals vanouds massaal Sinterklaas en wil de consument niet inleveren op cadeaus. Dat meldt Zibb.

Zetten retailers met zijn allen in een `normale` week ongeveer 1,6 miljard euro om, in de week voor Sinterklaas komt daar, naar verwachting, 450 miljoen euro extra omzet bij. Dat is iets minder dan vorig jaar, maar toch voldoende voor een goede Sinterklaas. Uit onderzoek blijkt dat de Nederlander juist in het huidige economische klimaar gezelligheid en familietradities nog belangrijker vinden.

Populaire cadeaus zijn, naast het vertrouwde Lego en de Nintendo Wii, onder meer artikelen van Hello Kitty, Bakugan-spullen en waveboards. Ook chocoladeletters, marsepein en pepernoten zijn als vanouds van de partij. Toch is er ook een trend naar gezonder snoepgoed, zoals suikervrij snoep of versierd fruit. Een andere opvallende trends is dat volwassenen weer meer Sinterklaas vieren, vaak met kleine, grappige cadeautjes. Er is ook weer veel vraag naar traditionele spellen als Mens-erger-je-niet, Rummikub en Monopoly.