Recessie verandert koopgedrag

Het koopgedrag van de Nederlandse consument verandert sterk als gevolg van de recessie. Dit stellen onderzoekers van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zo vergelijkt bijna driekwart van de consumenten de prijzen van supermarkten en let 44% op aanbiedingen.

Zo`n 62% van de consumenten vindt de kwaliteit van A-merken en huismerken hetzelfde. De lagere prijzen van huismerken zijn een belangrijke reden om over te stappen naar die merken. Volgens het ING Economisch Bureau bezuinigen consumenten overigens vooral op kleding en vakanties en – afgezien van een shift naar huismerken – nauwelijks op voedsel. De recessie vormt een belangrijke `push` voor het succes van huismerken, zowel op de korte als op de langere termijn. Zo`n 18% van de consumenten is al overgestapt op huismerken. De overstap naar huismerken is slechts een van de bezuinigingsstrategieën. Consumenten kopen namelijk ook minder en vaker in goedkopere winkels; zo`n 23% maakt die laatste overstap.