Supermarkt kent geen kerstrecessie

Ondanks de recessie geeft de Nederlander dit jaar meer uit aan de kerstboodschappen dan vorig jaar. Die verwachting spreekt het CBL uit in zijn jaarlijkse kerstonderzoek, uitgevoerd door EFMI Business School, zo meldt Elsevier Retail.

Het onderzoek laat zien dat de kerstdiners dit jaar massaal in huiselijke kring worden gegeten, thuis of bij familie en vrienden. 81 procent van de consumenten geeft aan dit jaar evenveel of zelfs meer te besteden aan de kerstboodschappen, in vergelijking met vorig jaar. Het CBL verwacht dat de kerstomzet met een kleine drie procent zal groeien in vergelijking met vorig jaar en zal uitkomen rond de 800 miljoen euro.

Naar verwachting zal er vooral de donderdag voor kerst topdrukte heersen in de supermarkten. Naar schatting doen dan ruim 4 miljoen huishoudens het grootste deel van hun kerstinkopen. Met name verse producten worden dan ingeslagen. Het grootste deel van de houdbare producten wordt wel al eerder aangeschaft.