Supermarkten zijn terughoudend bij inzetten duurzaamheid voor marketing

Supermarkten laten steeds vaker hun oor hangen naar actiegroepen als Wakker Dier en Greenpeace wanneer deze bepaalde producten uit de schappen willen zien verdwijnen. De supers zijn vooral reactief in hun duurzaamheidsbeleid, zo blijkt uit onderzoek van de Rotterdam School of Management (RSM). Marc Jansen van het CBL weet waarom.

De paling verdwijnt in 2010 uit de supermarkt, Jumbo en Albert Heijn gaan samenwerken voor diervriendelijker varkensvlees en na een radiospotje van Wakker Dier deden veel supermarkten `fout` blank kalfsvlees de deur uit. Dit zijn allemaal voorbeelden van harde `name and shame`-acties van milieu- en dierenwelzijnsorganisaties. Myrtille Dansen van het Landbouw Economisch Instituut (LEI) noemt het logisch dat actiegroepen zich op supermarkten richten. `Als een grote supermarkt het product niet langer wil, is er een kans dat de producent zich daar ook wat van aantrekt.`