Consumenten korten op vrijetijdsbestedingen

Nederlanders hebben het vierde kwartaal van afgelopen jaar minder geld uitgegeven aan vrijetijdsbesteding, sporten en uitgaan. Zo`n 45% zegt minder uitgegeven te hebben aan etentjes buitenshuis, 9% heeft hier juist meer geld aan uitgegeven. Aan sport en vrijetijdsbestedingen werd door 37% minder uitgegeven, 8% besteedde er juist meer geld aan. Dit staat in de Tilburg Consumer Outlook Monitor (Tilcom), een onderzoek dat de Universiteit van Tilburg onder ruim 2.000 consumenten heeft gehouden naar bestedingen en de daarbij horende verwachtingen en emoties.

Ook lijken consumenten veel meer naar aanbiedingen te kijken. Bijna een op de drie ondervraagden is de komende drie maanden van plan om relatief minder geld aan kleding uit te geven en 37% zegt meer te gaan bezuinigen op buiten de deur eten. Ook wil de Nederlander minder geld aan bioscoopbezoek en andere vrijetijdsbestedingen als sport (31%) kwijt zijn. Verder verwachten veel huishoudens op korte termijn geen grote aankopen te doen. Zo is 95% niet van plan een nieuw huis te kopen, 93% koopt geen auto en 80% heeft geen plannen om korte termijn een wasmachine of televisie aan te schaffen.