Webwinkels doen het beter dan winkelstraat

Het mag eigenlijk geen nieuws meer heten; ook afgelopen jaar was weer een mooi jaar voor de webwinkel. Online omzetten en bestedingen vertoonden opnieuw een mooie groei. Medio vorig jaar zocht het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) al uit dat 8,8 miljoen mensen aangeven wel eens een aankoop op internet te hebben gedaan (een stijging van 17 procent ten opzichte van de twee jaar ervoor). `Het internetshoppen is steeds meer ingeburgerd geraakt. Je hoort van familie of vrienden dat zij dingen op internet kopen. Nu zijn steeds meer mensen de drempel overgegaan`, aldus Michiel Vergeer van het CBS. Het CBS berekende ook dat de totale online uitgaven circa 4 miljard euro bedragen. Dat is slechts een schijntje (4,4 procent) van de totale uitgaven in de detailhandel, die ongeveer negentig miljard euro bedragen. Vergeer licht opnieuw toe: `Je ziet dat het belang van internet toeneemt. De uitgaven groeien nog steeds, terwijl in de detailhandel in de eerste acht maanden van vorig jaar minder is besteed.` Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel meldt op zijn website dat in de eerste helft van afgelopen jaar ongeveer 5,5 procent van alle bestedingen aan non-food online plaats hadden. Vijf jaar eerder was dat nog maar 1,7 procent.