Helft van de supermarktketens heeft minder vestigingen

De helft van de supermarktketens heeft in 2009 per saldo vestigingen verloren. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoeker Nielsen. Het totale supermarkten nam toe van 4.317 naar 4.319. In de afgelopen jaren nam het totale aantal steevast af. Nielsen heeft de cijfers van 17 formules opgenomen. Enkele leden van de inkooporganisatie Superunie ontbreken.

Albert Heijn en Lidl openden elf vestigingen. Daardoor heeft marktleider Albert Heijn, inclusief de formules XL en To Go, 835 winkels. Lidl voerde het totaal op naar 328 winkels en Aldi komt na de opening van tien nieuwe vestigingen uit op 473 winkels. Jumbo kreeg er tien vestigingen bij maar moest er tevens twee sluiten. Deen groeide van 54 naar 59 vestigingen. De 15 leden van Superunie leverden gezamenlijk 21 vestigingen in. Spar en Attent verloren in totaal 17 winkels en houden er 677 over.