Discounters slagen erin meer klanten aan te trekken

De laatste vijf jaar zijn steeds meer consumenten bij Colruyt, Aldi en Lidl gaan winkelen. Dat is de conclusie van een rapport van het bureau Marketingmap. Daarbij wordt opgemerkt dat 80% van de gezinnen minstens één keer per jaar een bezoek brengt aan een winkel van Aldi.

Zes jaar geleden ging het nog om 70%. Op de tweede plaats staat Colruyt, dat een stijging van 61% naar 67% liet optekenen. Bij Lidl werd een toename van minder dan 50% naar meer dan 60% genoteerd. De onderzoekers stellen dat de nabijheid de belangrijkste factor vormt in de keuze van de winkel.

Zelfs wanneer men geen voorstander is van hard discount, zal de nabijheid er volgens de onderzoekers automatisch voor zorgen dat de klant er wel eens over de vloer zal komen. Op het gebied van verkochte volumes is Colruyt marktleider. Gemiddeld doen de gezinnen 25,5% van hun supermarktaankopen bij Colruyt.