Producenten van huismerken slaan alarm over uitmelken door supermarkten

Diverse huismerkfabrikanten slaan alarm om de uitmelkpraktijken van supermarkten. Sinds het begin van de prijzenoorlog in 2003 zijn meerdere fabrikanten van huismerken omgevallen. Te denken valt onder meer aan Budelpack (reinigingsmiddelen), Koeleman (appelmoes) en Cosmara (cosmetica). De supermarkten bedienen zich met wurgcontracten voor de huismerkfabrikanten.

Er komt echter een moment voor de fabrikanten dat zij niet nog verder omlaag kunnen met de marges. Dat moment lijkt nu bijna te zijn aangebroken. Volgens general manager Otto van der Gronden van Aviko-dochter Rixona (aardappelpuree) in Venray plegen de supermarkten roofbouw op de huismerkfabrikanten. General manager Willem-Jan Rote van Uniekaas in Kaatsheuvel vindt dat inkopers van supermarkten de fabrikanten ruimte zou kunnen bieden om te verdienen aan productvernieuwing. Dat is nu echter niet het geval.

Volgens Koen de Jong van International Private Label Consult is er dan ook sprake van een obsessieve drang naar het reduceren van kosten. De merkenfabrikanten hebben marges die vier keer zo hoog liggen als die van de huismerkfabrikanten. Dat betekent dat de huismerkfabrikanten dermate goed georganiseerd moeten zijn als ze willen overleven.