Europeanen denken verschillend over private labels

Europeanen denken heel verschillend over winkelmerken. Dat is gebleken uit onderzoek van bureau SymphonyIRI. Zo speelt de culturele en sociaal-economische dynamiek een grote rol. Ook gaat de economische recessie niet altijd gepaard met de verkoop van meer huismerken of eigen merken. Winkelconcentratie, winkelexecutie en de reputatie van het eigen merk spelen bij de groei van private labels eveneens een belangrijke rol.

Spanje kent met een stijging van 1,7 procentpunt de hoogste groei in private labels. In Duitsland daarentegen daalde het aandeel met 1,6 procentpunt, terwijl in Nederland een stijging van 0,9 procentpunt werd genoteerd. Het omzetaandeel van winkelmerken varieert van 38% in Spanje, 33% in Nederland tot slechts 10% in Griekenland. Verder vallen binnen categorieën per land grote verschillen op. Zo ligt het eigen merk aandeel voor melk in Engeland op 83%, terwijl dat aandeel in Italië slechts 15% bedraagt.