Consument heeft meeste baat bij snel profiteren uitverkoop

Consumenten die aan het begin van de uitverkoop al op koopjesjacht gaan zijn doorgaans het voordeligst uit. Bij kledingzaken krijgen ze dan vaak de beste aanbiedingen, terwijl de prijsverlagingen na de eerste maand weer teruglopen.

Dat komt naar voren uit een rapport van het ING Economisch Bureau. Afgelopen winter ging de uitverkoop van start met extra scherpe kortingen om de door de crisis voorzichtige consument over de streep te trekken. Waar het prijsverschil tussen november en december normaal gesproken rond de 8% ligt, lag dat vorig jaar op 12%. `In januari waren de prijsverlagingen juist minder hevig. De uitverkoop begint dus eerder, maar is uiteindelijk niet dieper`, aldus de onderzoekers.

Ook bij de zomeruitverkoop lag het prijsverschil tussen mei en juni met een verlaging van 10,5% groter dan in andere jaren, toen dit verrschil ongeveer 8% was. `De kortingen zijn vaak scherper dan voorheen, maar worden gedurende een korte periode gegeven`, bevestigt brancheverening CBW-Mitex het beeld dat ING beschrijft.