Marges supermarkten zijn smal

De supermarkten zetten op jaarbasis in totaal 32 miljard euro om. Hun marges zijn smal en afnemend, als gevolg van de fikse concurrentiestrijd. Gemiddeld hebben supers een bedrijfsresultaat van 2% en de nettowinst is nog minder, zo blijkt uit het rapport `Over tevreden consumenten: de rol van supermarkten` van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Van elke euro die wordt uitgegeven aan voedingsmiddelen besteedt de consument gemiddeld 77 cent in de supermarkt. De meeste producten gaan van de boeren en tuinders niet rechtstreeks naar de supermarkten, maar moeten eerst verder verwerkt en verpakt worden. De contractteelt bij de groenteproductie stijgt wel. De winkels maken hierover afspraken met de groepen telers. Slechts 6% van de melk wordt als verse melk in Nederland afgezet. Het overgrote deel van de melkproductie gaat als kaas of melkpoeder in de export. Van het vakensvlees wordt driekwart en van het rundvlees 90% geëxporteerd.