H&M heeft van modewinkels sterkste breinpositie

H&M heeft van een handjevol modewinkels de sterkste breinpositie. De `battle of the brands` is een initiatief van GMI, MindWorld en Synergie. Ze onderzochten de breinpositie van H&M, Zara en WE. Deze drie ketens richtten zich voorheen met name op goedkope basiskleding. Tegenwoordig vertalen ze hun modeconcepten ook door naar accessoires en interieur.

Aan consumenten werd gevraagd wat ze bij modewinkels belangrijk vinden. Van de respondenten noemde 57% spontaan de prijs, 26% de kwaliteit, 17% een modieus aanbod en 17% wenst een breed assortiment. H&M geeft invulling aan de modepropositie via de samenwerking met de ontwerpers Viktor&Rolf en Jimmy Choo. Van de respondenten associeert 32% H&M met modieus en trendy. Daarnaast associeert 45% de keten Zara met stijlvol en 18% associeert Zara met exclusief. Zara gebruikt uitsluitend de winkels als contactmoment met consumenten. Daardoor is Zara vooral buiten de grote steden relatief onbekend