Bestedingen aan tuinartikelen stijgen met 0,6%

De bestedingen aan tuinartikelen zijn in de eerste helft van 2010 gestegen met 6%. In totaal werd er 2,24 miljard euro besteed aan tuinartikelen. De bestedingen piekten in mei en vielen in juni terug vanwege de hitte. Het grootste deel van de stijging komt voor rekening van producten in de categorie groen. Daar werd 27 miljoen euro meer aan uitgegeven. Aan niet-levende reguliere producten werd 10 miljoen euro meer gespendeerd.

Ondanks de gestegen omzet hebben tuincentra marktaandeel verloren. In 2009 was het aandeel van tuincentra in de verkoop van reguliere tuinproducten 35,7% maar in de eerste helft van dit jaar is dat gedaald naar 34,8%. Bouwmarkten moesten eveneens inleveren en houden 8,9% marktaandeel over. Dierenspeciaalzaken voerden het marktaandeel op van 8,7% naar 9,3%. Vorig jaar hadden tuincentra een aandeel van 43,3% in levend groen, dit jaar is dat gedaald naar 41,9%. Het marktaandeel van supermarkten in levend groen nam toe van 11,8% naar 13,5%.