A-merkfabrikanten kiezen voor korte termijn

Net nu trade marketing volwassen wordt, nemen veel A-merkfabrikanten helaas afscheid van hun trade marketeers. Dit stelt Ron Cijs, voorzitter van de Trade marketing Association (TMA). Volgens Cijs ligt de oorzaak hiervan in het kortetermijndenken, zowel aan de industrie- als aan de handelszijde.

Cijs signaleert dat zo`n tweederde van de A-merkfabrikanten het nu laat afweten qua trade marketing en op die manier in de kosten snijdt. Het is echter niet alleen de economische crisis die hier debet aan is, er zijn ook bedrijven waar trade marketing nooit serieus van de grond is gekomen. Soms is er te veel weerstand van sales, soms tonen marketeers complete desinteresse voor de distributiekeuzes die trade marketeers voor ogen hebben. Helemaal nu de commerciële directies van A-merkfabrikanten gedomineerd worden door `harde` salesmensen, ziet de toekomst voor de trade marketing er somber uit. Volgens Cijs staat de discipline op een tweesprong: of het vak wordt volwassen en wordt een vast onderdeel van de bedrijfsfilosofie, of fabrikanten blijven sturen op kostenbeheersing en volumes.