Jumbo verliest sterk prijsimago

De formule Jumbo verliest het sterke prijsimago. Waar Jumbo eerst een sterke positie had op het gebied van prijs, verliest de keten nu terrein op zowel lage prijzen als aanbiedingen. Dat blijkt uit het recent verschenen Kerstrapport van GfK Panel Services en Foodmagazine. Jumbo levert in dit rapport zoveel in, dat de formule het laagste rapportcijfer sinds 2002 heeft behaald.

Jumbo kreeg het cijfer 7,30 voor de combinatie lage prijzen en aanbiedingen, terwijl de gemiddelde supermarkt een 7,27 behaalde. Albert Heijn deed het iets slechter dan het gemiddelde met een 7,22, maar het toont wel aan dat Jumbo in verhouding nog maar als 1% voordeliger wordt gezien in vergelijking met AH. In het nabije verleden werd Jumbo steevast 3 tot 5% goedkoper ingeschat dan de gemiddelde supermarkt. Volgens onderzoeksdirecteur Joop Holla van GfK is er wel een verklaring voor het afgenomen prijsimago van Jumbo.