Albert Heijn: Groot geworden door klein te blijven

Vorige week donderdag overleed op 83-jarige leeftijd Albert Heijn. De kleinzoon van naamgenoot en naamgever van het kruideniersconcern Albert Heijn woonde de laatste 15 jaar van zijn leven in Engeland, maar volgde tot op het laatste moment nauwgezet de ontwikkelingen in de retailsector in het algemeen en het wel en wee van `zijn` supermarktketen in het bijzonder.

De aimabele en integere Albert Heijn was verantwoordelijk voor de enorme ontwikkeling van de formule Albert Heijn, die hij sinds de jaren `50 uitbouwde van een keten van traditionele kruidenierszaken tot een supermarktconcern naar Amerikaans voorbeeld. In de loop der jaren leverde hij bovendien een grote bijdrage aan de vernieuwing en modernisering van de retailsector. Zo was hij met het standaardiseren van de streepjescode verantwoordelijk voor een ware revolutie in de automatisering van afrekensystemen. Maar ook bleef hij hameren op het belang om altijd de klant centraal te blijven stellen.