Grote merken binnen drogisterij voelen promotiedruk

De promotiedruk in de drogisterijbranche begint langzaam maar zeker haar tol te eisen. Dit blijkt uit de Merken Top 40 Drogisterij die de SymphonyIRI Group jaarlijks opstelt en exclusief publiceert in RetailTrends. Voor het eerst sinds het bestaan van de Merken Top 40 verliezen de nummers 1 en 2, respectievelijk L’Oréal en Nivea, omzet. Maar ook bij andere merken is dezelfde trend waarneembaar: volumes groeien, maar de omzetten stagneren of dalen zelfs.

De omzet van alle merken in de Merken Top 40 is goed voor 1,1 miljard euro en daarmee zorgen deze veertig merken gezamenlijk voor een derde van de totale omzet in het drogisterijkanaal. Wel is de groei afgevlakt. Ten opzichte van 2009 groeide de Top 40 met 4,4 procent, maar een jaar eerder noteerden de topmerken gezamenlijk nog 6,3 procent stijging. De promotiedruk is debet aan de mindere resultaten, zo meent volgens Saskia Smulders, retail solutions manager bij SymphonyIRI.