België kampt met toename leegstand winkels

Voor het tweede opeenvolgende jaar neemt de winkelleegstand in Belgie toe, zo blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Locatus. Blijkens Locatus nam in 2009 het aantal leegstaande winkelpanden met 14,2% toe, en ook in 2010 verschraalde het winkellandschap verder met 7%.

Vooral de sector van bruin- en witgoed had een slecht jaar. Niet alleen is dit een sterk conjunctuurgevoelige sector, er is ook veel concurrentie van webwinkels, aldus Peter Baeyens, directeur Locatus België. In Belgie staan er nu zo`n 14.180 winkelpanden leeg. Op een totaal van ruim 214.000 winkels betekent dat een leegstandspercentage van 6,6%. Blijkens het onderzoek zijn de toplocaties redelijk crisisbestendig: op de zogenaamde A-locaties daalde de leegstand van 4,1% in 2010 naar 3,4% begin 2011. Op toplocaties zoals de Antwerpse Meir of de Brusselse Nieuwstraat staan zelfs helemaal geen panden leeg. Weliswaar is dat positief, het heft ook een keerzijde, aldus Baeyens. Het vertraagt immers de entree van nieuwe ketens of formules, wat voor de dynamiek van een winkelgebied niet zo gunstig is.