Online consumentenbestedingen stijgen in twee jaar met 71%

De Nederlandse online consumentenbestedingen zijn in de afgelopen twee jaar toegenomen met 71%. In 2008 spendeerden Nederlanders 4,8 miljard euro online en vorig jaar liep dat op naar 8,2 miljard euro. De rentabiliteit van fysieke winkels neemt ondertussen af. De inkomsten per vierkante meter winkelvloer zijn sinds 2001 gedaald met 7%. Naar verwachting wordt er in 2020 20% tot 35% minder winkelvloeroppervlak gebruikt.

Het congres Emerce eRetail richtte zich op de verhouding tussen online en fysieke winkels. Van de bezoekers meent 86% dat het geen concurrenten van elkaar zijn. Ruim de helft (59%) acht het voor retailers raadzaam om het marketingbudget meer te richten op online kanalen dan op traditionele media. In 2009 hebben adverteerders 97 miljoen euro uitgegeven aan affiliate marketing. Een vijfde van de online consumentenbestedingen vond plaats via affiliate marketing. Uit cijfers van het affiliate marketing netwerk M4N blijkt dat de leadtime voor shopping vrij kort is: vier dagen.