Retailers ontdekken affiliate marketing

Steeds meer retailers beginnen affiliate marketing te ontdekken als manier om klanten naar webwinkels te lokken. Dat is opmerkelijk, affiliate marketing is immers bijna zo oud als het web zelf. In de tweede helft van de jaren negentig stak het de kop al op en begon de opmars van de commerciële kruisbestuiving.

Webmasters gingen toen bewust links uitwisselen om het bezoek van elkaars websites te bevorderen. Een van de eerste ondernemingen die betaalde voor deze online verkoopassistentie was PC Flowers & Gifts die al in 1989 beloningen uitdeelde aan iedereen die in de VS een nieuwe klant op het Prodigy-netwerk aanbracht. Tegelijk met de opkomst van affiliate marketing, ontwikkelde zich de afrekenmodellen. Zo bestaat er al langer een vergoeding van kijkcijfers voor banners (CPM, cost per mille), maar in de regel wordt met affiliate marketing afgerekend op basis van acties. De meest eenvoudige vergoeding is op basis van cost per click (CPC), terwijl de afgelopen jaren ook cost per lead (CPI) en cost per sale (CPS) sterk in opkomst zijn.