AH in benarde positie

Albert Heijn gaat sterk reageren op de overname van C1000 door Jumbo. Dat voorspellen analisten van Rabobank International in een eerste analyse over de overname van C1000 door Jumbo. De analisten spreken van een ‘zeer ongunstig scenario voor Albert Heijn’, omdat Jumbo een krachtige formule heeft, er sprake is van overlap tussen C1000 en Albert Heijn, en het inkoopverbond Bijeen zijn positie hierdoor versterkt. De grootste supermarktketen van Nederland zou hierdoor te maken kunnen krijgen met een hogere prijsdruk.

De analisten verwachten dat Albert Heijn op de overname zal reageren met een reeks prijsverlagingen, waardoor een nieuwe prijzenoorlog ontstaat. “Vooral ook omdat de AH-formule in een tijd van recessie meer moet werken aan het prijsimago.” Analisten van ING en zakenbank Petercam denken juist dat het effect voor Ahold op korte termijn zeer gering zal zijn. “Qua inkoopmacht blijft alles hetzelfde”, aldus Fernand de Boer van Petercam. “De twee merken blijven overeind, dus het landschap verandert op korte termijn niet”, reageert John David Roeg van ING. Door de vorige prijzenslag in de supermarktbranche moest Albert Heijn concurrent Laurus zijn deuren sluiten.