HEMA, Esprit en de Bijenkorf leidend in social media

Twitter, Facebook en Hyves zijn de nieuwe speeltuin voor retailers. Dit signaleert EtailTrends dit jaar in de vergelijking van 175 winkelketens op internet. Maar liefst 88 procent van alle bekende retailers zet social media in, ruim dubbel zoveel als vorig jaar. Al die retailers worden begin 2012 gevolgd door 1,3 miljoen fans en followers, een verzevenvoudiging binnen een jaar.

De opkomst van social media als marketinginstrument voor retailers zagen we vorig jaar al aankomen, maar onze inventarisatie RetailSites 2012 overtreft alle verwachtingen. Een dikke 88 procent van alle vergeleken formules is actief op Twitter, Facebook of Hyves. Een aantal heeft een grote volgersschare opgebouwd, terwijl anderen nog onwennig zijn. De mobiele telecomaanbieders zijn zeer actief, omdat social media hen gelegenheid bieden aanbiedingen te doen aan vaste klanten. Hi van KPN heeft circa 105 duizend fans op Facebook, gevolgd door Vodafone (ruim 53.000) en T-Mobile (meer dan 25.000). De laatste leidt weer op Twitter, waar Vodafone en Hi de achtervolging inzetten.