Private label rukt op in drogisterijbranche

Drogisterijen hebben met hun huismerken een hogere omzetgroei geboekt dan de veertig sterkste merken. Het veertigtal boekt in 2011 een omzetgroei van 1,2 procent, terwijl de omzet van huismerken met 5,2 procent steeg. Dat blijkt uit cijfers van marktonderzoekers SumphonyIRI in de Merken Top 40 in drogisterijen, die jaarlijks wordt gepubliceerd in RetailTrends. De omzet van de veertig sterkste merken bedroeg in totaal 1,1 miljard euro, eenderde van de totale omzet in het drogisterijkanaal.

Belangrijke redenen voor de lagere omzetgroei zijn de slechte zomer en de toegenomen promotiedruk. Door het tegenvallende zomerweer zijn er bijvoorbeeld minder zonnebrandproducten verkocht. “Daar heeft een merk als Garnier relatief veel last van gehad’ zegt Bram Wolf, retail solutions manager van SymphonyIRI. Daarnaast zorgt de verder toegenomen promotiedruk wel voor meer volume, maar voor minder omzet. Het promotiebeleid van fabrikanten en retailers speelt een belangrijke rol in het drogisterijen kanaal.