EK-gekte 2012 komt op gang

In minder dan veertien dagen tijd zijn zo goed als alle Heineken Rugnummer-shirts uit de schappen verdwenen. Bavaria is met haar jurkje echter alle andere biermerken voorbij gestreefd. De bierbrouwer heeft op dit moment de hoogste reclamebekendheid als het gaat om campagnes rondom het Oranje-elftal en het aanstaande Europees Kampioenschap voetbal. Dit blijkt uit het terugkerende Oranje Onderzoek van Telegraaf Media Nederland.

Na Bavaria heeft Heineken met het rugnummer een reclamebekendheid van vijftien procent verworven. Albert Heijn volgt tot nu toe met negen procent en De Nederlandse Staatsloterij met acht procent. ING rond de top vijf af met een reclamebekendheid van zes procent.

De Oranje Barometer van actiemarketingbureau Activate&Co telt momenteel 120 EK 2012-acties. “De cijfers liegen er niet om”, stelt Frank de Bruijn, partner van Activate&Co. In 2008 bracht het EK voetbal voor alleen supermarkten al 31 miljoen euro extra in het laatje. Het WK in 2010 zorgde voor nog eens zeventig miljoen euro extra.