‘Emté verslaat de markt met groei’

Supermarktketen Emté bereikte het eerste halfjaar van 2012 een omzetgroei van 2,3 procent. Hiermee groeit de formule harder dan de markt, meent moederbedrijf Sligro. Eind van dit jaar opent daarnaast het eerste afhaalpunt van Emté, dat sinds begin dit jaar bezig is met het opzetten van een e-commerce strategie.

“Op basis van de cijfers van drie onderzoeksbureaus schatten wij dat de markt in het eerste halfjaar met ongeveer 1,5 procent is gegroeid. Daarmee heeft Emté de markt verslagen”, analyseert Sligro. De autonome omzet van foodservice groeide met 1,8 procent, terwijl de markt kromp met twee procent. Ook hier wint Emté volgens Sligro dus marktaandeel.

Eind 2012 wil Sligro het eerste Emté afhaalpunt openen. Hier kunnen klanten boodschappen die ze online hebben besteld, oppikken. Die afhaalpunten komen niet bij de Emté-supermarkten of groothandels van Sligro. “Het is veel logischer om dat te doen op plekken waar veel mensen langsrijden”, geeft Sligro-ceo Koen Slippens aan bij de presentatie van de halfjaarcijfers.