Spaaracties supermarkten duren vaak te kort

Supermarkten kunnen meer omzet halen uit spaaracties als deze langer zouden duren. Dat stelt de Groningse student Klaas van der Veen in zijn prijswinnende scriptie ‘The Impact of Successive Short-Term Reward Programs on Turnover in Retailing’.

Van der Veen won voor zijn scriptie de Thesis of the Year Award 2012 van de Faculteit Economie en Bedrijfskunde van de Rijksuniversiteit Groningen. De student stelt daarin dat de huidige spaaracties (looptijd gemiddeld zes tot acht weken) te kort duren om de omzet werkelijk te verhogen. De echte winst is in de laatste weken te behalen.

Voor zijn scriptie onderzocht Van der Veen de effectiviteit van spaarprogramma’s door de jaren heen en welke factoren daadwerkelijk bepalend zijn voor het slagen ervan. Het gaat hierbij om kortlopende spaarprogramma’s voor hoogwaardige A-merkproducten die zich richten op volwassen. Acties gericht op kinderen, zoals die met voetbalplaatjes, vielen buiten het onderzoek.Van der Veen ontdekte ook dat het regelmatig inzetten van kortlopende spaaracties over meerdere jaren telkens weer resultaat oplevert.