Winkeliers smachten naar vertrouwen consument

Winkeliers krijgen het steeds moeilijker doordat economisch herstel uitblijft. Vooral in de non-foodbranche loopt het aantal faillissementen op. Dat concludeert ABN Amro in het dinsdag verschenen rapport sectormonitor Retail

De consumentenbestedingen staan toenemend onder druk door een combinatie van overheidsbezuinigingen, de inzakkende huizenmarkt en de oplopende werkloosheid, signaleert de financiële organisatie.

Het aantal faillissementen in de detailhandel nam in 2011 al iets toe. In 20012 liep het op tot 0,83 procent. Driekwart van de faillissementen vindt dit jaar plaats in de non-foodsector. De branche wordt ook volgend jaar het hardst geraakt. Het aantal bedrijfssluitingen loopt dan op tot recordhoogte, verwacht ABN Amro.

De ontwikkeling van de detailhandel is al negatief sinds het uitbreken van de kredietcrisis in 2008. Het volume is nu op het niveau van 2004. Het rapport noemt het zorgwekkend dat deze daling in de non-foodsector in een stroomversnelling is gekomen.

De detailhandel heeft ook te maken met concurrentie van online-aanbieders, vooral als het gaat om reizen, telecom en kleding. Overigens minderen ook in deze sector de verkopen vaart.
Het dieptepunt van de economische crisis is volgens ABN Amro voorbij. Het herstel wordt volgend jaar ingezet, voorziet de bank. De export zal daarbij de belangrijkste aanjager zijn.