Winkelmerken geliefd bij consument

Evenals vorig jaar zijn 73 merken in de top 100 minst misbare merken van Nederlandse orgine, aldus lijstsamensteller Eurib/European Institute for Brand Management.

In de kop van het klassement zijn enkele verschuivingen te zien. In voorgaande jaren stond Hema bij de vrouwen altijd bovenaan als meest onmisbare merk. Voor het eerst is dit nu Kruidvat en staat Hema op de tweede plaats. Echter, waar Hema bij de mannen vorig jaar nog op de vijfde plaats stond, staat het winkelmerk daar nu op nummer 1. Dit betekent dat het NOS journaal bij mannen niet langer op de eerste plaatst staat.

Evenals voorgaande jaren wordt de ranglijst van onmisbare merken gedomineerd door winkelmerken. Hoewel deze bij vrouwen nog steeds beter scoren dan bij mannen (acht van de merken in de vrouwen top10 zijn retailers), is er ook in het mannenklassement een duidelijke groei waarneembaar (van 50 naar 60%).

De resultaten van het onderzoek laten volgens de onderzoekers zien dat de consument ondanks de opkomst van webwinkels nog lang niet zonder traditionele winkelmerken kan. ‘Het einde van de winkel is nog niet nabij,’ stellen ze dan ook. De waardering van consumenten zou traditionele winkelmerken een goede uitgangspositie bieden om verder te werken aan hun online aanwezigheid.