Minder vuurwerk verkocht

Minder consumenten kopen dit jaar minder vuurwerk dan in 2011. Dat blijkt uit onderzoek van Q&A Research & Consultancy onder 1600 Nederlandse consumenten. Het onderzoeksbureau voorspelt dat 22,5 procent van de Nederlanders dit jaar vuurwerk gaat kopen, een daling van negen procent ten opzichte van vorig jaar.

De besteding van de mensen die wel vuurwerk kopen, blijft met gemiddeld zestig euro ongeveer gelijk aan voorgaande jaren. Deze mensen kopen hun rotjes en vuurpijlen het meest bij een vuurwerkspecialist. 39 procent doet dat daar. De grootste stijging in aantal vuurwerkklanten is te zien bij bouwmarkten. Daar deed vorig jaar twaalf procent van de mensen zijn aankopen, dit jaar is dat ongeveer vijftien procent.

Waar er in 2011 nog een verdubbeling van de vuurwerkverkoop via internet te zien was, stagneert deze dit jaar. Ongeveer zeven procent van het vuurwerk wordt via internet gekocht. De gemiddelde besteding blijft ook ruwweg gelijk, al blijft deze met 65 euro iets hoger dan in het fysieke kanaal.